Alkymisten i Kolind

(tekst skrevet af tidligere formand for Cx-club.dk, Jens Lorentzen)

Fra tidernes begyndelse har vi hørt historier/eventyr med hekse, troldmænd og alkymister. De fleste af os, ved godt, at den slags er forbeholdt historierne og videnskaben kan mane den slags jorden med et drøn.... Dog tager den store videnskab her grundigt fejl, for jeg kender en mand som behersker alkymistens kunst. Han hedder Alfred og bor i Kolind og Alfred kan altså forvandle rust til ædelt metal og det rene guld. Har man prøvet den slags før, er det ingen kunst, men det kræver meget tid og en fast hob af hjælpere.

Denne billed-serie viser, at alt kan lade sig gøre, hvis man har tålmodigheden og folk i ryggen til at hjælpe. Hele projektet har taget under 2 mdr. og det færdige produkt (Cx 2400IE C-matic) er blevet blandt de flotteste i Dk.


Her står den så 2400 C-matic hentet i København foråret 2007. Billedet fortæller ikke meget om den overordnede stand, men det er det eneste jeg har af bilen fra før den blev "tryllet om".


Motoren gøres klar til udtagning. Som altid, rigeligt rod i ledningsnettet.


Dårlige forbindelser.



Så kom motoren ud. (den unge mand er Jørgen)


Topstykket var revnet....

 


Bilen er afmonteret. Læg mærke til rammen omkring ruden.


Rådenskab 3-5 cm ind i taget.


Løsning. Man finder en Cx uden råd, skærer stykket ud af taget og sætter det på... Det lyder ret simpelt, men det er ikke en opgave for begyndere.


Maleren (Kim) godkender ikke svejseklatterne. Der skal slibes Alfred...


Inderskærme og andet rust er blevet til metal igen. Som vanligt, er en bil med snart 30 år på vejen ikke rustfri, men det er den nu.


Tæpper, bekædninger og div. stumper


Der slibes og spartles...


og slibes, og slibes, og slibes, og slibes
og så er det afsted til malekabinen.


Mens bilen males, ordnes motoren. Ny top, stempel og foringer, starter renoveret etc.


De medtagne lædersæder trænger til en kærlig hånd.




Bente ordner sæder med vand, sæbe og knofedt


Og her er resultatet.


De så håbløse ud, men se lige hvordan en omgang vand, sæbe og lidt nål & tråd kan forvandle. (Det er Alfred der har syet bagsædet... med strips)


Mens der ordnes sæder i Kolind er Kim igang i kabinen. Her bliver der grundet.



Og så skal der farve på...





Og til slut et ukendt antal lag lak.



Hjemme igen...


Motoren på plads



Ledninger, relæ'er osv. men hvad skal sidde hvor ?


Jan tryller med ledninger.



Alfred & Kim sætter himel op.


Jørn og Jan laver elektro og de fine (ny-vaskede sæder, er også på plads).


Ja, der er lige et stykke vej endnu.


Renoverede dør-beklædninger. Nye eller hele kunne ikke skaffes!.



De sidste skjolde sættes på. (Læg mærke til den rustfri finesse).


Alfred drikker øl mens "lærlingene" pudser nav-kapsler.


Melber fælge monteret, men nav-kapslerne mangler stadig.


Så er det lige før...


Så skal der prøvekøres, med ny-pudsede nav-kapsler.


Sådan...


En konge værdig. Sådan forvandler man en træt gammel Cx til et unikt eksemplar.

Credits...

Alfred kan mange ting selv, men uden et godt Citroën netværk (vores klubber), var det aldrig gået, eller slet ikke så stærkt som det gjorde. Jeg har lovet Alfred, at sige mange tak for hjælpen til alle, som havde en finger med på dette projekt. Ingen nævnt, ingen glemt. Hjælperne burde kunne ses af de nedenstående billeder og uden jer var resultatet næppe blevet det samme.

Som formand for Cx-club, kan jeg kun være stolt over at jeg kender alle disse folk. Hvor der er vilje, er der vej. Er der er vej, skal den køres på i Cx...







Slut