Designeren bag Citroën CX:

 

Robert Opron

Robert Opron (f. 1932)

Skulle løfte arven fra Flaminio Bertoni, som designede ID/DS. En temmelig tung opgave, for hvordan laver man en efterfølger til en så stor succes, som ID/DS. Tjah, man tegner vel bare en CX… CX modellen har aldrig opnået samme kultstatus som ID/DS, men taget i betragtning, at Opron var sat på "mission Impossible" blev CX den mest værdige til opgaven. CX modellen betegnes af mange, som den sidste rigtige Citroën. CX som blev præsenteret på Paris salonen i 1974 var udstyret med DIRAVI systemet, som var udviklet til SM. Samtidig havde CX en meget lav CW værdi, (og vist nok den laveste på daværende tidspunkt), deraf også navnet . CX blev i 1975 kåret til årets bil i Europa og var den første Citroën med en tværstillet motor, som den i øvrigt havde arvet fra DS, hvor den lå på langs. Den lange Prestige blev et yndet transportmiddel for de høje herrer. Prestigen var i en længere periode den Franske regerings standard køretøj, Eric Honnicker (Østtyskland) havde en direkte passion for CX, og deraf navnet "en honnicker-model" (ekstra lang Prestige). Men mange statsministerier, med respekt for sig selv, brugte også CX'en, så derfor også det Danske. François MITTERAND'S CX er for nylig blevet opkøbt af en samler, og du kan se den ved at klikke her.. Der blev i alt produceret 1.041.560 stk. og samling og montering foregik i mange forskellige lande. Frankrig, Marokko, Spanien, Portugal, Chile, Indonesien og Thailand. Opron designede Ami, SM, GS/GSA og CX for Citroën, men har også designet modeller for Simca, Peugeot & Renault. Renault Fuego, som også har taget plads blandt de klassiske biler er ligeledes Opron's kreation..


en ægte Honnicker model